Tunnelcomplex
ORDE VAN DE DAG.
Mijn chauffeur Daan kwam mij precies om elf uur halen om naar Landsmeer te gaan alwaar ik voor mijn zieke Neeltje wilde zorgen die met hevige pijnen vanwege gordelroos kampte. Ik stapte in zijn bestelwagen en was verbaasd hoe makkelijk dat ging met die hoge instap en ruime voorstoel. ‘ Goede morgen Wim.’ ‘Hallo Daan.!
De hele stad is één bende wat het vekeer betreft, ik ben vanmorgen een half uur eerder van huis gegaan en kon het nauwelijks halen. ‘We moeten ook een andere route kiezen omdat de ijtunnel tot 3 september is afgesloten.’ ‘Ja, ik weet het, dat heb ik vorig jaar ook meegemaakt en toen ging ik via de Coentunnel..’ ‘Man dat is een hele omweg en je moet de hele stad door om bij jou in Oud-Zuid te komen.’ Nee we gaan via de Zeeburgertunnel en de A10, dat is het gunstigste.’ ‘Wat een gedonder met die tunnels hè?’ ‘Ja, maar die tunnels moeten allemaal aan nieuwe veiligheidseisen voldoen en opgeknapt worden.’ Zo krijgt de ijtunnel led verlichting, extra nooddeuren, nieuwe kabels en het ventilatiesysteem en wegdek wordt gerenoveerd.
‘Hoe oud zou die tunnel nu zijn?’ ‘Nou die is van 1968 dat was ook de tijd dat ik mijn zaak in Amsterdam overnam, dat is dus nu ...........,
44 jaar geleden.’ Ik weet nog dat een klant van mij die altijd groene thee kocht, vertelde dat hij één van de eerste Marokkaanse gastarbeiders was die in het Oosterdok bij de aanleg van die tunnel werkte.’ In april 1968 was de tunnel van 2.600 meter zo goed als klaar en maakten enkele leden van de gemeente met burgemeester Samkalden een inspectie tocht door die tunnel buizen . Op 30 oktober 1968 is de ijtunnel door koningin Juliana officieel geopend. Een knap stukje werk waar Amsterdam trots op mag zijn.