Scheepswerf Bierenbroodspot
SCHEEPSWERF
Toen de wereld vier en dertig jaar
jonger was heb ik mevrouw
Irene, haar man Piet en hun zoon
Eric Bierenbroodspot door bijzondere
omstandig heden leren kennen.
-----------------
In de hoedanigheid van penningmeester
van de winkeliersvereniging, had mede bestuurslid Joop Vos (Fa. Beune} mij
meegenomen naar de scheepswerf om kennis te maken. Daar aangekomen zagen we
Piet, met een grote teerroller, hij was de onderbouw van een woonark aan het
teren. ‘Ik kom zo’, riep hij.
Even later kwam hij in een schone
overall breed lachend te voorschijn.
‘Jullie krijgen de groeten van Irene.’
Daarna zaten we gezellig te praten. Piet, vertelde over de werf en het ontstaan
ervan. ‘Nou dat zat zo’, ‘In 1885 werd door mijn grootvader Gerrit
Bierenbroodspot deze werf, die toen nog " ‘t Avontuur” heette, gehuurd van ene
heer Tieleman.
Het ging hartstikke goed. Ze bouwden
houten Tjalken, Aken en dekschuiten van staal die verkocht en verhuurd werden.
Twaalf jaar later, dus in 1897, heeft
hij het werkterrein met de woningen en opstallen gekocht en ging verder onder
de naam G. Bierenbroodspot en zonen.
Dat waren vier zonen, waarvan mijn
vader de laatst geborene was.
Van de nazaten van deze vier gebroeders
Bierenbroodspot is uiteindelijk mijn vader, de jongste
zoon: Pieter Cornelis, gebleven om de zaak voort te zetten. Na mijn opleiding
op de scheepsbouwschool ben ik in 1953 ook in de zaak gekomen en als werknemer
op de loonlijst gezet. We hadden toen zo’n 30 zelfgebouwde dekschuiten in de
verhuur, die werden gebruikt om hout van kustvaarders naar de houthavens te
brengen. Het vergde veel onderhoud, we
werkten nog met klinknagels en ander handmatige dingen. In 1955 is een loods in
brand gevlogen en daarna zijn we ons meer met motoren bezig gaan houden. De
oude sleehellingen werden omgezet in karhellingen en daarna zijn er veel dingen
vernieuwd.
We kregen veel werk van particulieren
die met hun pleziervaartuigen de werf bezochten.
Sinds 1980 werkt ook mijn zoon Eric als
vijfde generatie in ons nog steeds familiebedrijf Bierenbroodspot en hopelijk
wordt hij mijn opvolger.
Maar nu jullie verhaal want er is hoge
nood heb ik begrepen.
We staken van wal en vertelde over de
verpaupering en verloedering van onze buurt en ’t winkelbestand.
‘We willen er als vanouds een
scheepvaartbuurt van maken en dat met jouw hulp’. Na dit aangehoord te hebben
trok Pieter Bierenbroodspot een denkrimpeltje en zei: ‘Jullie denken aan een
tentoonstelling van nautische voorwerpen, een soort openluchtmuseum op
scheepvaart gebied, en die spullen moeten hier op de werf opgeknapt en
aangepast worden?’
‘Indien mogelijk, graag,’ zeiden wij.
"Ik zie wel mogelijkheden’ was Piet
zijn antwoord. Praat ook eens met Henk-Jansen van de havendienst want die is
een alleskenner op dit gebied’.
En dit werd het begin van de
scheepvaartbuurt.
De contacten met Piet en Irene
bleven door de jaren onderhouden,met
bezoekjes over en weer. Ook autotochtjes en ’t Sail gebeuren hebben we meerdere
keren meegemaakt.
Het was inmiddels 21 dec. 2013
toen Nel Oud, Lia Allis, en ik voor een
gezellig avondje waren uitgenodigd in hun huis op de scheepswerf. Piet had
alles in de kerstsfeer versierd met overal lichtjes, slingers en een prachtige
Kerstboom hij vroeg
‘ hoe vinden jullie het?’ ‘In één woord
"schitterend” , was mijn antwoord.Na de koffie, vertelde hij met een terugblik, over het inmiddels 129
jarig bestaan van de Oudste nu nog werkende
Scheepswerf van Nederland.
Ik ben nog steeds een beetje betrokken
bij het werk op de werf, ik help waar ze me nodig hebben en doe boodschappen.
‘En dat doet allemaal een man van 78
jaar’ zei Irene vol trots.
Nu is mijn zoon Eric eigenaar en
directeur en zijn vrouw Marion doet de administratie en maakt de planning.
‘Hebben jullie nog personeel?’ ‘Ja wij hebben vakmensen in dienst voor algemene
service ook de inbouw en reparatie worden door ons gedaan. In
’t jaar 2000 is de werf afgegraven en heeft de werfhelling een betonnen vloer
gekregen met milieugoten, zodat er geen vervuild spoelwater in de gracht kan
lopen, ook een waterzuiveringsinstallatie en afzuigsysteem hebben we nu .
Onder leiding van mijn zoon Eric
Ook het sleepbootje van pantomime
speler Rob van Reijn zien we hier regelmatig.
Verder de havendienst, politie en brandblusboot Jan van der Heijde 2
hebben wij in onderhoud. ‘In de winter hebben we de schepen en salonboten van
"rederij het Smidje’ in onderhoud omdat er dan weinig toeristen zijn laten zij
in die tijd hun schepen opknappen en onderhoud aan de motoren verrichten.
Ja, de rondvaartbootrederijen zorgen
ook voor werk. Op de helling kunnen we nu schepen tot 40 ton droog zetten. Dat
doen we tegenwoordig met een elektrische lier met afstandbediening.
We hebben nu twee buitenhellingen, een
reparatiekade en een overdekte reparatiehal. In de afgelopen jaren hebben we
meer dan tien schepen van de Canal compagny omgebouwd.
Naast aardgasmotoren verzorgen we ook
inbouw en revisie van John Deere en Yanmar motoren’.