Scheepswerf Bierenbroodspot

     

                      SCHEEPSWERF

              BIERENBROODSPOT

 

Toen de wereld vier en dertig jaar jonger was heb ik mevrouw

Irene, haar man Piet en hun zoon

Eric Bierenbroodspot door bijzondere omstandig heden leren kennen.

           -----------------

In de hoedanigheid van penningmeester van de winkeliersvereniging, had mede bestuurslid Joop Vos (Fa. Beune} mij meegenomen naar de scheepswerf om kennis te maken. Daar aangekomen zagen we Piet, met een grote teerroller, hij was de onderbouw van een woonark aan het teren. ‘Ik kom zo’, riep hij.

 

Even later kwam hij in een schone overall breed lachend te voorschijn.

‘Jullie krijgen de groeten van Irene.’ Daarna zaten we gezellig te praten. Piet, vertelde over de werf en het ontstaan ervan. ‘Nou dat zat zo’, ‘In 1885 werd door mijn grootvader Gerrit Bierenbroodspot deze werf, die toen nog " ‘t Avontuur” heette, gehuurd van ene heer Tieleman.

Het ging hartstikke goed. Ze bouwden houten Tjalken, Aken en dekschuiten van staal die verkocht en verhuurd werden.

Twaalf jaar later, dus in 1897, heeft hij het werkterrein met de woningen en opstallen gekocht en ging verder onder de naam G. Bierenbroodspot en zonen.

Dat waren vier zonen, waarvan mijn vader de laatst geborene was.

Van de nazaten van deze vier gebroeders Bierenbroodspot is uiteindelijk mijn vader, de jongste zoon: Pieter Cornelis, gebleven om de zaak voort te zetten. Na mijn opleiding op de scheepsbouwschool ben ik in 1953 ook in de zaak gekomen en als werknemer op de loonlijst gezet. We hadden toen zo’n 30 zelfgebouwde dekschuiten in de verhuur, die werden gebruikt om hout van kustvaarders naar de houthavens te brengen.  Het vergde veel onderhoud, we werkten nog met klinknagels en ander handmatige dingen. In 1955 is een loods in brand gevlogen en daarna zijn we ons meer met motoren bezig gaan houden. De oude sleehellingen werden omgezet in karhellingen en daarna zijn er veel dingen vernieuwd.

We kregen veel werk van particulieren die met hun pleziervaartuigen de werf bezochten.

Sinds 1980 werkt ook mijn zoon Eric als vijfde generatie in ons nog steeds familiebedrijf Bierenbroodspot en hopelijk wordt hij mijn opvolger.

Maar nu jullie verhaal want er is hoge nood heb ik begrepen.

We staken van wal en vertelde over de verpaupering en verloedering van onze buurt en ’t winkelbestand.

‘We willen er als vanouds een scheepvaartbuurt van maken en dat met jouw hulp’. Na dit aangehoord te hebben trok Pieter Bierenbroodspot een denkrimpeltje en zei: ‘Jullie denken aan een tentoonstelling van nautische voorwerpen, een soort openluchtmuseum op scheepvaart gebied, en die spullen moeten hier op de werf opgeknapt en aangepast worden?’

‘Indien mogelijk, graag,’ zeiden wij.

"Ik zie wel mogelijkheden’ was Piet zijn antwoord. Praat ook eens met Henk-Jansen van de havendienst want die is een alleskenner op dit gebied’.

En dit werd het begin van de scheepvaartbuurt.

 

 

De contacten met Piet en Irene

bleven door de jaren onderhouden,met bezoekjes over en weer. Ook autotochtjes en ’t Sail gebeuren hebben we meerdere keren meegemaakt.

Het was inmiddels 21 dec. 2013

toen Nel Oud, Lia Allis, en ik voor een gezellig avondje waren uitgenodigd in hun huis op de scheepswerf. Piet had alles in de kerstsfeer versierd met overal lichtjes, slingers en een prachtige Kerstboom hij vroeg

‘ hoe vinden jullie het?’ ‘In één woord "schitterend” , was mijn antwoord.Na de koffie, vertelde hij  met een terugblik, over het inmiddels 129 jarig bestaan van de Oudste nu nog werkende Scheepswerf van Nederland.

Ik ben nog steeds een beetje betrokken bij het werk op de werf, ik help waar ze me nodig hebben en doe boodschappen.

‘En dat doet allemaal een man van 78 jaar’ zei Irene vol trots.

Nu is mijn zoon Eric eigenaar en directeur en zijn vrouw Marion doet de administratie en maakt de planning. ‘Hebben jullie nog personeel?’ ‘Ja wij hebben vakmensen in dienst voor algemene service ook de inbouw en reparatie worden door ons gedaan. In ’t jaar 2000 is de werf afgegraven en heeft de werfhelling een betonnen vloer gekregen met milieugoten, zodat er geen vervuild spoelwater in de gracht kan lopen, ook een waterzuiveringsinstallatie en afzuigsysteem hebben we nu .

Onder leiding van mijn zoon Eric

Is de inbouw en ’t onderhoud van aardgasmotoren en bijbehorende Installaties tot stand gekomen en dat is nu één van onze specialiteiten.

Ook het sleepbootje van pantomime speler Rob van Reijn zien we hier regelmatig.

Verder de havendienst, politie en brandblusboot Jan van der Heijde 2 hebben wij in onderhoud. ‘In de winter hebben we de schepen en salonboten van "rederij het Smidje’ in onderhoud omdat er dan weinig toeristen zijn laten zij in die tijd hun schepen opknappen en onderhoud aan de motoren verrichten.

Ja, de rondvaartbootrederijen zorgen ook voor werk. Op de helling kunnen we nu schepen tot 40 ton droog zetten. Dat doen we tegenwoordig met een elektrische lier met afstandbediening.

We hebben nu twee buitenhellingen, een reparatiekade en een overdekte reparatiehal. In de afgelopen jaren hebben we meer dan tien schepen van de Canal compagny omgebouwd.

Naast aardgasmotoren verzorgen we ook inbouw en revisie van John Deere en Yanmar motoren’.

Toen ik dit allemaal had gehoord zei ik tegen Piet:
 
‘Met jullie brood valt niet te spotten’.